arakelian

lumea mea, si-a altora.

Despre sarcina si nasteri: Mirona e de vina!!

16 Comments


De la ea m-am contaminat, asa ca citesc citesc si iar citesc despre …nasterea pe la altii. Varianta romaneasca deja o stiu (aparent, propria experienta mi-a ajuns). Acum, citesc si discut si incerc sa inteleg ce se intampla in zona asta a lumii. Si evident ca iarba e mai verde in gradina celuilalt, iar capra vecinului de la nord este mai vioaie.

1. Epidurala:
– 60% belgience o folosesc.
-in United Kingdom aproximativ 1/3
-in Olanda 10%.
-In Spania majoritatea.
Concluzie pe marginea unui pahar de vin: pe olandeze nu le doare nicaieri, de nimica

2. Cine urmareste sarcina: moasa sau doctor?
-In Olanda si UK primul pas e de mers la moasa. La medic doar cu trimitere de la ea.
-In Be doctorul e prioritar.
-In Romania minim 2 doctori 🙂

3. There’s no place like home
-30% din olandeze nasc acasa. Locul unu in lume la nasterile acasa.
-2% in UK.
-1% in Belgia, in crestere
Unele belgience isi aduc acasa o moasa olandeza. Nici nu e greu, vine ea de la vecini, Belgia are maxim 200km in inaltime si latime, iar limba flamanda=olandeza mai pufoasa.
Evaluarea medicala este stricta, orice mica problema muta graviduta la spital, inclusiv in travaliu: moasa e cu ambulanta in fata casei, in 10min se suie la volan si pune girofar si ajunge la spital daca travaliul continua prost. De fapt o conditie este sa locuiesc in proximitatea spitalului, a 2a este sa nu fie nicio problema medicala in timpul sarcinii, si nu exista factori de risc.
Cine vrea sa nasca la spital, se inregistreaza din timpul sarcinii. Si costa. Si olandezii sunt zgarciti.

Concluzie dupa alt pahar de vin: gravida se crede munte si asteapta pe Mohamed.

4. Yoga la gravide si in travaliu e ceva normal in Olanda.

Concluzie a la Sebastian: ce iarba au in curte?

5. ingrijire postnatala
Acasa. Da, din Olanda la cateva ore de nascut in spital esti trimis acasa. Vine acasa o moasa/asistenta periodic si gata. Dar primele 8 zile vine in fiecare zi, si… te ajuta pana si la gatit/dush/face ceai/leagana/spala copil /rufe etc. O olandeza a zis ca a plans cand nu i-a mai venit acea asistenta. Cica s-a dus la primarie si i-a inregistrat si nasterea!! (legea impune sa fie inregistrat in maxim 3 zile de la nastere).
In belgia stai la spital 5 zile si apoi descurca-te. Hac.

6. Ecografii.
Unii dr belgian iti face la cate controale vrei/vrea. Doar are ecograf in cabinet. Iti ia banii si e fericit.
In olanda 3 ecografii: 8 sapt, 12 sapt, 20 sapt. Vrei  3D? costa.

7. A doula. Obisnuit in Olanda,din ce in ce mai obisnuit in belgia. Un fel de psiholog al gravidei. Oare pot sa o sun si sa tzip la ea? 😀 Mai ales dupa inca un pahar de vin.

8. decesele la nastere. Statisticile arata ca in Olanda au scazut o data cu cresterea nasterilor acasa. Si ingrijirea gravidei a crescut in ultimii ani, dar studiile sunt facute in comparatie cu UK.

Click to access jroyalcgprac00280-0014.pdf

9. mamele olandeze sunt cele mai fericite mame din lume si rata de depresie postnatala este foarte mica (asta din gama frantuzoaicele nu se ingrasa, japonezele nu imbatranesc iar olandezele nu fac depresie, si zau ca nu am zis eu asta: http://www.nytimes.com/2007/06/06/arts/06iht-happy.1.6024209.html?pagewanted=all&_r=1& ) .

De aici incolo, scoatem majoretele si pregatim urari de: n astere usoara Mironei. Daca vedeti o barza, directionati-o spre Bruxelles, la vecina mea.

Cer pareri si completari la cald din barzodromul romanesc: Adelina si Nina

16 thoughts on “Despre sarcina si nasteri: Mirona e de vina!!

  1. Iaca, ajunsei si inspiratie. Sa stii ca ma intreaba lumea daca am emotii. Nu, nu am. Ca stiu ca nu-s nici prima, nici ultima. 😀
    Apoi, mi s-a recomandat epidurala, nu stiu daca o sa o fac. Ideea e ca ai dozator si daca nu vrei sa-ti bagi in vena, scuzati, coloana, nu bagi si gata. Ca inca nu stiu cat de tolerabila e durerea.
    Oricum, prin Belgia se merge la kinetoterapeut inainte de nastere si te invata tot felul de chestii ca sa-ti scurtezi travaliul. Chiar daca ai epidurala, nu inseamna ca trebuie sa fii leguma si sa nu ajuti cu nimic copilul sa coboare. In maternitate au mingile de yoga si daca ceri iti dau, nu-i problema.
    Da, m-au zapacit cu ecografiile, dar daca as fi spus ca nu le vreau, nu m-ar fi obligat. Le-am vrut ca sa vad ce face bebele. Cred ca m-a ajutat sa constientizez ce creste in mine, iar acum e misto sa vad de unde a plecat si unde am ajuns. 🙂
    Cum e dupa nastere in Belgia, o sa-ti spun curand (sper!!!). Pot sa-ti spun de pe acuma ca o sa am 105 titres-services de la asigurare, deci ajutor in gospodarie. 😀 Abia astept sa-mi faca altcineva curatenia de primavara.
    Cat despre doula, va am pe voi, cred ca o sa supravietuiesc. :)))))

  2. aci ne-ai avut !! tot ce spui e adevarat !! mai ales frantuzoaice nu se ingrasa si olandezele nu fac depresie !!
    tot ce ai scris tu aici (cu un umor care mie-mi place tare ) este real si cum eu si adelina tocmai inauguram o maternitate noua (sper si cu ätitudine”” noua) as folosi drept “MOTTO”” inscrisul tau !!
    la noi este boala sa fii gravida ..trebuie medicamente multe,doctori multi…mofturi multe si musai ffff operata sa scoatem boracul …aproape nimeni nu mai naste cum avem trecut in ADN !! intreaba femeile de cum “”au pus-o”” “” o sa fie vorba de cezariana ,nu d-na doctor”” de-mi vine sa ma mut in olanda cu purici cu tot !!
    hai mai distreaza-ne ca vine barza si s-o primim cu zambetul pe buze !!

  3. Cine, cine? Eu îl botez. Facem chef?

  4. Stii cum e? La inceput te interesezi….si cind afli destule treci la treaba!

  5. Vreau in Olandaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!
    Si acum depresia sta dupa colt si ma pandeste cateodata. A fost oribil si obositor la spital. Am nascut prin cezariana, cu anestezie totala.

  6. Nu stiu cit influenteaza nasterea, dar la mine, din 3 copii, de departe cel mai fericit e cel a carui nastere a fost cea in care m-am simtit fericita(bine, trecind peste dureri , care nu-s fericire, dar le depasesti mai usor cind totul e asa cum doresti).

    Cred ca nu-i usor de digerat o cezariana cu anestezie totala !

  7. Eu cred ca m-am nascut olandeza, da’ m-am aclimatizat pe-aici din greseala. 🙂
    Cand am nascut eu, acum 115 ani, nu se faceau echografii, nici enspemii de teste. Am avut o sarcina toxica (in timpul sarcinii am fost cel mai slaba din viata mea) dar nu m-am vaitat niciodata, am lucrat si am facut naveta cu punga in buzunar (ca varsam orice ingititura de apa sau mancare) dar n-am fost internata nici o zi, intelegeam ca asa e normal, nu sunt handicapata fiindca am greturi. Da, am facut operatie cezariana fiindca asa mi-a recomandat medicul meu dar regret, cred ca puteam sa nasc normal fara nici o problema. Atunci eram si eu “mica si proasta”, nu stiam cate stiu azi, cand as alege altfel… Cred ca vom plati un tribut greu faptului ca cezariana a devenit prima optiune a femeilor din Romania, va aparea o patologie care isi va pune amprenta.

Leave a comment