arakelian

lumea mea, si-a altora.

La ce varsta ati gustat prima data alcool?

19 Comments


O intrebare dificila, stiu.
Tin minte ca in copilarie un vecin m-a servit cu o tuica (vorbim de nordul extrem al Moldovei). Am refuzat, tremurand de dezgust. Apoi de pe la 12-14 ani am fost fochistul sef pentru instalatia de alcool, nu gustam dar alcoolul era in aer, il inspiram🙂.
Azi am intrebat colegii la ce varsta au gustat alcool. Raspunsurile sunt:
-Desis (o bulgaroaica): liceu
-Nicolas (belgian): liceu (aici liceul incepe la 12 ani) -bere
-Manik (englez): liceu
-Gediminas (lituanian): 12 ani
-Mahomed: 30 ani (in Cuba)
-Benoit (francez): 15 ani, bere
-Claudia(moldovianca): gradinita, vin fiert iarna in cescute de cafea, de la tataia
-Marius (clujean) pe la 12 ani.

Voi?

19 thoughts on “La ce varsta ati gustat prima data alcool?

  1. Bunicii mei aveau un ritual zilnic la masa de pranz: un paharel de tuica inainte de masa, un pahar de vin in timpul mesei si o cafea dupa aceea. Crescand cu ei am luat parte la acest ritual, eu avandu-l pe al meu : bagam degetul o singura data in fiecare pahar si sorbeam picatura de alcool. Iar asta cred ca s-a intamplat de cand ma stiu.

  2. Si eu am inceput devreme cu ajutorul bunicilor, ceva vin, ceva tuica, deseori terapeutic😀
    Trebuie sa scriu despre asta, o iau ca pe o leapsa😀

      • Hai sa-ti scriu aici ca cine stie cand oi avea eu timp.
        E tot din categoria gradinita, intr-o dimineata ma trezesc si ii spun mamaie-mii ca mananca burta. Se uita ea asa la mine, imi toarna un paharut de vin rosu (acrisor) si ma pune sa-l beau pe tot. L-am baut si in vreo 10 minute eram plina de bubite rosii peste tot: aveam rujeola (sau “bubat”). Explicatia a fost ca “vinul acru scoate bubele pe piele” si in felul asta bunica-mea a fost sigura de boala. Tratamentul n-a fost pe pastile, ci am mai baut zilnic cate un pic de vin rosu.

        Tot vinul de tara, acru, era bun si preventiv pentru viermii intestinali, dar recunosc ca aici se insista mai mult pe muraturi.

        Apoi cu siguranta am mai gustat tuica fiarta, dar nici nu-mi amintesc data inceperii :))

        Eu nu condamn gesturile si leacurile babesti, oamenii aveau metodele lor pe vremea aia si uite ca desi am inceput de mica nici alcoolica n-am ajuns, nici mare bautoare, ci doar “ocazionala” cum scrie doctorul la fisa cand te intreaba una-alta.

        • Eu in ultimii ani m-am intors la leacuri babesti, de ex. vinul fiert puternic condimentat cu scortisoara, piper, frunze de dafin, cuisoare, miere ma salveaza din formele incipiente de raceala si trateaza insomniile. Dar sa stii ca rujeola,varicela asa erupe: rapid, cu vin sau fara vin🙂 , eu m-am dus cu copilul la urgenta pentru vreo 100 de bube, si cand am dat la spital jos bluza de pe copil avea mii numai pe brat pana la cot. Doar ca vinul amorteste simturile, mancarimile si copiii dorm mai bine🙂
          Si nici macar romanii nu ar fi singurii consumatori, de ex. japonezii au alcoolul in alimentatie (fermenteaza niste legume – un fel de muraturi si le tin cu alcool), si in vechime era un aliment constant tocmai pentru ‘dezinfectarea’ de paraziti (bacterii, viermi). Am discutat despre asta cu colegii, iar un englez mi-a adus aminte ca in anii 1850 in Londra datorita canalizarii lipsa si a apei foarte murdare se murea pe capete, supravietuiau cel mai bine alcoolicii pentru ca aia nu beau decat bere (deci ceva alcool).

          Atat ca astea spuse de tine sunt situatii scuzabile, pe cand noua tataia ne dadea vin fiert in cate o cescuta de cafea aproape zilnic in iernile geroase, sa nu il spunem lui mamaia ca si-a facut🙂. Si tin minte ca dormeam tun la amiaza, dupa soba :))))

          Acum consum ocazional ( cam 1-2 ori pe luna,) cate jumatate de pahar de vin.

          • Cert e ca, pe gustate si pe lecuite de la varste fragede, n-am ajuns o adolescenta care sa pice pe sub mese de bautura cum aveam destule colege. Poate ca lor nu li s-a dat sa guste de mici😀
            In liceu, cand raceam, fierbeam vin anume pentru asta – era leacul universal in casa si e drept ca nu se depasea doza – “pacat de vin sa-l fierbem”😀

            • Dependentele nu se leaga de cele cateva linguri primite (periodic) ci de probleme emotionale. Eu ar trebui sa fiu mai betiva decat tine, ca am inceput devreme (si de fapt beau juma de pahar de vin si rad ca o sfecla si apoi adorm).

  3. Da cine mai ține minte așa departe?

  4. nu-mi amintesc, dar tot de mică… 🙂

  5. legal, dupa 18 ani🙂.

  6. Cred ca aveam vreo 4-5 ani cand bunica unei vecine ne-a dat, mie si nepoatei sale, sa bem “must”. Care era de fapt “tulburel” si a rezultat in prima-mi betie, de nu stiau ai mei ce-i cu mine de nu ma tin pe picioare. Si din astfel de inconstiente se ajunge la nenorociri…

    Oficial, din proprie initiativa, am baut la 13 ani, inainte de vacanta de Craciun🙂

  7. Eeei, dar in Romania se bea la masa abjectul ‘shpritz’, vin cu sifon… Cate grade avea limonada de vin? Conteaza ca bautura alcoolica, cot la cot cu vin fiert sau bere?
    Alcool fara apa multa nu se dadea, fiindca ‘iti lua parul foc’, daca beai alcool fiind copil. Credeam, evident.
    C sa raspund la intrebarea ta: vin cu sifon la 14 ani, bere gustata inainte si detestata, fiind amara. Dupa 23 de ani am gustat vinuyl cu adevarat, desi vin aveam mereu in casa. Bunicii aveau vie (regiunea Buzau / Mizil) si tuica era aperitivul inainte de fiecare de masa. Imi aduc aminte cum platea bunicul muncitorii care strangeau strugurii: bani si un toi de tuica.

  8. 5 ani. Un pahar de vin. L-am vomitat până seara.

  9. La varsta de 14 ani, dupa moartea bunicului, am baut prima data alcool si anume un pahar de bere care m-a ametit complet si m-a speriat asa de tara incat nu cred ca am mai baut alt alcool pana dupa varsta de 18 ani ! Bunicul nu mi-a dat alcool niciodata si nici el nu beia…
    Avea o vorba “Ori un paharel ori un cazan nu conteaza… alcolul este tot alcool si nu face nimic bun, doar aduce suferinta si distruge familii !”
    Dupa ce m-am casatorit am inceput sa beau la masa cu fosta mea sotie vin si lichior, ea era obisnuita sa bea la masa de seara si cate in pahar de vin. Dupa ce a plecat de la mine nu am mai baut decat rar de tot apoi am renuntat de tot !
    In data de 5 mai 2015 voi face 6 ani de cand nu m-am mai atins de alcool deloc !

Leave a Reply

