arakelian

lumea mea, si-a altora.

Fatalismul la romani

2 Comments


 

Eu cred ca dincolo de fatalism se ascunde lenea. De ce sa votam ca tot ala o sa iasa? De ce sa curat zapada ca miine iar ninge? De ce sa invat ca oricum ne pica?
Va suna cunoscut? Da, evident, de la Miorita incoace fatalismul impregneaza viata noastra; in literatura doar Vitoria Lipan mai spala fata moldovencelor.

De ce abandonam asa usor, cand nici nu am facut aproape nimic pentru? (in afara de a ne face griji, nelinisti, nevroze legate de drobul de sare?). Habar nu am. Unele lucruri trebuie facute ACUM pentru ca alta ocazie nu mai vine, si daca nu facem noi, atunci e de prost gust sa asteptam la altii sa o faca.

Am citit pe facebook ca lumea nu se duce la vot fie pentru ca se caca (O_o) pe votul propriu, altii ca se duc ca turma. Poti sa faci ce vrei pe votul propriu, poti sa faci ce vrei cu turma sau singur, dar nu iti mai bate joc de conceptul de votare, pentru asta au luptat mii de oameni. Repet, femeia romanca are drept de vot din 1936 dupa ce mii de femei au luptat pentru asta. Nu vrei sa votezi – renunta la dreptul de vot, cere statului roman sa te stearga de pe lista de vot pentru restul vietii; dar nu comenta urat la adresa celor care au votat. Oricum ar fi votat ei. Pentru ca au FACUT ceva (bun, rau, faptele sunt mai bune decat vorbele).

Am mai primit comentarii: voi, cei din alt oras/afara tarii va da mana sa comentati, ca o duceti bine. Le-am raspuns la fel: in spatele meu este gestul de alege si pleca (nu cel mai viteaz, dar am ales), efortul de a gasi un job, efortul de a trece interviul, ambala, cauta casa, muta, integra, acte, dupa job cursuri etc etc.  Adica munca. Fapte, nu vorbe. Da, am gresit prin unele decizii, dar macar am facut ceva. Si atat timp cand am  dreptul sa schimb si sa votez, sa fac reclamatii: o voi face.

Mie, alegerile astea mi-au adus aminte de o componenta a democratiei:  normalitatea de a avea oameni diferiti alaturi, cu ganduri si decizii proprii.  Discutiile, constatarile cu atacuri directe la persoane (un fost coleg mi-a spus de 2 ori ca sunt ipocrita ca as fi votat cu Basescu acum 5 ani – si da, am votat, si cu el si cu Geoana pe acelasi buletin de vot) si nu la concepte politice, doar pentru ca a facut sau afirmat altceva sunt inca ramasite comuniste. Personal, consider ca cei care nu fac nimic nici nu au dreptul sa comenteze in public.

Tot in acelasi capitol, rog ascultatea a a 5 minute, in limba originala
– Monica Macovei la 17: 52 si Elena Basescu la 18: 24  http://www.europarl.europa.eu/sides/getVod.do?mode=chapter&language=EN&vodDateId=20110405-17:43:20-519

Concluziile le trageti singuri.

2 thoughts on “Fatalismul la romani

  1. De acord cu lenea, de acord cu Victoria Lipan, insa nadajduiesc sa va schimbati o data pentru totdeauna parerea (atat de impamantenita la romani, din pacate), despre fatalismul mioritic:
    https://alexandruracu.wordpress.com/2011/12/23/mircea-paton-miorita-irozii-si-nerozii/

Leave a Reply

