arakelian

lumea mea, si-a altora.

Sulina, sub umbra piratilor

8 Comments


Putina istorie nu strica. Sulina ar fi fost initial populata de pirati levantini (istorie locala, cred), si daca ne uitam pe parcursul istoriei….tot de pirati e populat acest taram miscator. Nu stiu de ce nu au format localitatea din secolul a 13-14lea, pt ca astazi urmasii lor inca traiesc acolo. Tot ce e legat de Sulina e rapitor, si cimitirul, si ruinele, si mancarea, si bautura etc. In cimitir mai gasim morminte ale altor pirati – unul impuscat in 1871 de autoritati, ce fura…incarcatura vapoarelor. In zilele noastre politia fluviala are o nava special pt a … urmari infractiunile pe apa(inca se mai practica pirateria).

A devenit sat de cateva sute de persoane in 1850,si port prin anii 1870, doar pentru o perioada scurta, cand Romania a exportat grane, dar intre timp englezii (si nu numai) si-au gasit alti granari. De atunci dateaza farul, atunci aflat la malul marii, astazi aflat la 2km de plaja. Intre timp, s-au mai construit 2 faruri, unul dupa altul, di ce in ce mai in larg.
Sulina astazi ne fura inimile, probabil cum a cucerit si pe ale piratilor. Fiecare loc e in schimbare, si daca o vizitam a 2a oara, multe sunt diferite.  Miracolul Sulinei este Dunarea. Da, stiu, acolo e locul unde Delta, Dunarea si marea se intalnesc, dar Dunarea e cea care modifica si construieste sol nou, cu aluviunile aduse, pamant fertil ce se aseaza lin pe canale, creand mici insulite astazi cultivate sistematic de localnici. O plimbare pe canale e rapitoare, apa limpede si lina, deoparte padurea de stuf, de cealalta parte gradinile oamenilor, umbrite de salcii. Uimitor cum oamenii limitati de natura (spatiu putin si ploaia slab cantitativa), devin atat de inventivi si descurcareti.

A fost o vreme cand industria fals productiva ceausista a adus oameni aici. A fost o fabrica neprofitabila, a fost un port ce repara, astazi acestea s-au transformat in ruine. Turismul ramane marea solutie pt localnici, pensiunile infloresc, unii si-au construit si a 3a cladire, semn ca afacerile le merg bine. Sezonul aici e mai ‘generos’, pescarii amatori vin din aprilie, pana in noiembrie. Localnicilor le raman iernile, geroase, cu crivatul ce intra prin haine si suiera prin toate unghiurile, umezeala care ii insoteste zi de zi. Viata nu e usoara, iar alcoolul le rapeste uneori mintile.

Mancarea e nemaipomenita. Pe faleza sunt cateva restaurante,  unde am comandat numai peste: ciorba de peste, storceag de peste, plachie, gratar, totul e magnific. Chiar daca chelnerita de la restaurantul marea neagra a incercat sa ne ‘pirateze’ bonul🙂 – nicio problema ca ne-am mutat la alt restaurant, unde am fost sedusi si rapiti de papanasii cu dulceata de trandafiri. Din pacate strainii de pe vasul de croaziera nu au reusit sa pice de acord cu chelnerita. Trist, pt ca firma respectiva are 4 curse saptamanale Istambul-> Germania, si opreste pe Dunare in mai toate porturile – o sursa de venit deloc neglijabila. Si dincolo de asta, mai sunt si alte firme care ofera vacante turistilor straini, in vaporul ce ne-a dus din  Tulcea la Sulina am gasit un grup de spanioli (5-6 persoane), 20 de francezi bretani, si sigur erau si alte natii, nu asa de vorbarete.

Seducatoare e plaja in Sulina.  Din oras se ajunge pe un drum de 2km la plaja. Nu rasuna muzica, nu reclame, nu vinde nimeni nimic, nu multa lume, nu valuri, vecine pe plaja niste vaci.  E tot ce mi-am dorit, liniste si pace la mare. Mai greu cu gasitul unei toalete, vizita in stufaris se lasa cu fundul plin de piscaturi de tantari.

Pt plimbare, recomand mijlocul de transport local, cel mai mic: o barca. Pescarii sunt incantati sa mai castige un ban, usor, sa impartaseasca ceva amintiri, sa descrie viata de zi cu zi. Ideal ar fi sa fie o barca fara motor,pt zgomotul sperie pasarile. Si nu, nu e ca la Discovery Chanel, cu mare de pasari, ele eclozeaza prin stuf, nu in lac deschis.
Am intrebat cum e cu pestele, cum ii platesc cherhanalele. Pe mine ma interesau direct sturionii, interzis la pescuit de 10 ani. Raspunsul a fost trist: cei de la cherhanale taie si spanzura, pretul pe peste primit  e de 5 lei(crap mic) 8-9 lei(crap mare/stiuca) – 14 lei pe kg (salau), iar pescarii sunt nevoiti sa duca constant, daca opresc livrarile la cherhana pe perioada verii, pe motiv ca au turisti/rude in vizita, atunci cei de la cherhana au tupeul sa le refuze livrarile in alte perioade… asa ca se impart, si congeleaza din peste. Daca le pica in plase un sturion, nu il refuza, astfel ca am putut manca ciorba de sturion la restaurant.

Neaparat de vizitat si farul. E la 100m de port, incarcat de istorie, poze, obiecte, curtea interioara rupe de lume, iar doamna de acolo vorbeste cu placere si dedicatie. 5 lei biletul, cred.

Un alt lucru faimos este liceul din Sulina. Are componenta la seral pt cadrele militare, iar promovabilitatea in randurile lor este f. mare. Nu uitati, dragi parinti, daca nu va ia copilul bac-ul  cu mama acasa, da-ti-i un plic si trimiteti-l in Sulina, de acolo se ia f. usor. Rapitor de stiut asta, da?
1 1a 1b 2 3 4 5 mov Worked fine in dev meme

 

8 thoughts on “Sulina, sub umbra piratilor

  1. La Marea Neagra cam multi iau teapa. Macar inainte sa moara patronul doar preturile erau nesimtit de mari. Acum vad ca si personalul e… Pacat!
    Mancare din peste adevarat in general se mananca la localnici acasa. Peste adevarat insemnand peste proaspat, nu congelat nici macar o zi.
    Storceagul este un fel de mancare specific comunei Sf. Gheorghe. Teoretic ai mancat storceag cu sturion de import, practic… nici un pescar nu va da drumul unui sturion prins in carmace (niste carlige mari speciale pentru prins morun) daca pune sau in plase daca i-a intrat din greseala.
    Ca sa poata fi pescari cu acte in regula ei trebuie sa predea o anumita cantitate de peste anual. In mod contrar li se ia permisul. Cei de la cherhanale isi permit sa refuze primirea pestelui de la cei cu care nu au contract, cei fara permis. Intr-adevar pretul este unul foarte mic raportand la munca depusa si gandindu-ne ca in pescariile din Tulcea ajunge si cu 100-150% adaos in unele perioade. In anumite perioade pretul e chiar si mai mic de atat…
    Din afara totul e minunat, pitoresc, romantic… frumos. Inauntru e greu, dar la fel de frumos… Asa sunt localnicii de aici… mai plangareti, dar niciunul nu se simte in vreun alt loc mai bine decat intre apele noastre dragi. Poti scoate omul din balta, dar nu poti scoate balta din el.🙂

    • si mie localnicii mi-au spus ca la restaurantul Marea Neagra nu mai e cum era o data :))) . Dar mancarea e inca buna, am mancat de 3 ori, cred, acolo. Apoi am schimbat restaurantul, lucru care nu a fost atat de rau🙂.

  2. in Delta am invatat sa pescuiesc, si zilele petrecute pe canale si insulite, sunt inca vii in memoria mea. mi-a placut asa, plina de tantari si lipoveni molcomi si monosilabici, cu peste fript pe piatra si mancat cu mana de pe o frunza..
    multumesc pentru amintiri🙂

  3. Mi-a placut la nebunie prezentarea ta, ar avea ce invata blogurile de calatorie din stilul tau de-a povesti😉

  4. ay ce m-ai uns si pe mine la inima cu postarea asta, Arakelian! bravo, mai toarna, daca mai ai!🙂
    eu n-am fost niciodata in Delta.😦 si nu maninc peste. dar as vrea sa ajung si sigur as gasi altceva de mincare.

  5. Cu Sulina am o relatie tare speciala, mi-am petrecut vacanta acolo ani de-a randul. Am stat la aceeasi pensiune – Perla Sulinei. Am fost inclusiv anul trecut, si am simtit acelasi amestec de incantare si iritare. Incantare de cat de salbatic este inca locul, iritare pentru… chestiile binecunoscute. Tin minte ca la un moment dat zaceam pe plaja urmarind dansul valurilor cand privirea mi-a fost furata de o… vaca. Da, o vaca (cu 4 picioare) alerga de bezmetica pe plaja. A fost urmata la scurt timp de un vitel. Si atunci mi-am zis ca asa ceva se poate intampla doar in Romania…. asta pana cand am vazut vacile si caprele de pe plajele din Corsica. Cat despre peste si alte bunatati… 6 zile cat am stat acolo am mancat peste si variatiuni de peste de doua ori pe zi.🙂

    • Sulina are vaci pe plaja de cand locuiesc oamenii acolo. Vacile sunt lasate slobode, se le tin intr-un loc apele…. si dau lapte gras si bun🙂
      Da,si nou tot peste la pranz si seara.

Leave a Reply

