arakelian

lumea mea, si-a altora.

Pana unde duc efectele auto-distrugerii ?

17 Comments


Greu raspuns la asa intrebare .

De ce?

In zilele noastre, Romania e puternic afectata de obezitatate morbida, fumat, alcoolism. Aceste 3 vicii au un efect deaastator asupra persoanei in cauza, dar si a familiei.

Efectele imediate se vad prin mostenirea, invatarea, devenirea de obiceiuri comune in familie; e demonstrat ca obiceiurile proaste alimentare se invata din copilaria frageda, alcoolicii provin majoritatea din familii cu probleme cu alcoolul, fumatorii au crescut in familii cu cel putin un fumator.  Pt copii e cu atat mai greu cat etichetele apasa. Glumele de genul : taicatu miroase ca o afumatura, mama ta mai intra pe usa, unchiul tau doarme numai in santuri  au facut viata grea multor copii, iar altora le-au devenit atat de comune, ca unii glumeau chiar ei despre proprii lor parinti, ca pe o normalitate.

Un efect indirect sunt bolile comorbide care lovesc persoana in cauza, subit. Decesul vine pe neasteptate. Mortul e mort, bine mersi, dar cei din jur sufera, fizic, psihic, financiar.

Un efect indirect sunt bolile care lovesc persoana in cauza, dar persoana ramane partial in viata, si depinde de cei din jur. Tot cei din jur nevinovati ajung sa sufere. Servicii medicale scumpe, timp si rabdare de a ajuta un om care tot ce isi doreste e sfarsitul vietii, si inca un pahar de alcool

 Cel mai bun dar copiilor din jur este sa avem grija de noi, de sanatatea proprie, de suflet, de batranete.

Statisticile arata ca romanii sunt constienti de imapctul grav asupra sanatatii care il au aceste vicii.  Si totusi, oamenii traiesc in continuare in indolenta si ignoranta. Ne complacem, sarim sa judecam, dar nu sa intelegem, din lipsa de iubire pt propriul corp, dar si lipsa de iubire fata de cei dragi. Peste 50% din mortalitate e cauzata de boli ale igienii vietii.

Pana unde duc efectele auto-distrugerii ? Pana la afecta cateva generatii, de oameni nevinovati.

17 thoughts on “Pana unde duc efectele auto-distrugerii ?

  1. Eu as adauga la cele trei violenta domestica, deloc de neglijat, de multe ori nefiind doar fizica ci si psihica, verbala.
    Altfel, adultul rareori isi pune intrebarea daca ceea ce face nu cumva afecteaza si pe cel mic. Mai grav de atat e ca adultul pozeaza in ala “care stie ce face, stie cum stau lucrurile”, nici daca ii sugerezi ca ar putea gresi nu se simte culpabil cu ceva.
    Sunt chestii care tin de educatie, dar si de respectul de sine.

  2. Mama fumează, tata a fumat, s-a lăsat. Atât eu, cât și sora mea suntem nefumătoare. Avem un bunic alcoolic, face tratament, iar noi două stăm departe de alcool, mai mult ea, pe mine m-ai văzut ce-mi sticleau ochii la berea cu cireșe.🙂

    Da, facem ce vedem în familie, și eu încă mai am timp, dar melanjul acesta de genetică, dat biologic, educație, împrejurări de viață, oamenii de lângă pot influența direcția, o pot chiar schimba.

    Rămân la aceeași părere, genetica e sâmburele, dar educația face tulpina vânjoasă.

  3. Cu o bere de cirese (3.5grade alcool) o data la cateva luni nu te faci alcoolica.
    Am gasit si bere de afine. 7 Grade. Pas mal.

  4. Ei, eu nu cred ca copiii fac chiar tot ce vad la parinti…ca doar d’aia au creier sa gindeasca/ judece si ei ce e bine si ce e rau. Si, care statistici, cine le-a facut ?…am mai auzit noi de niste statistici in care romanii au fost scosi ca fiind nespalati ca le numarasera aia de la “statistici” cite sapunuri cumpara romanul pe an…si alta “statistica” zicea ca romanul nu prea se spala pe dinti ca nu cumpara suficienta pasta de dinti si nu-si schimba periuta o data la trei luni… uite eu una nu ma spal pe dinti cu nici un fel de pasta, folosesc banala sare de masa si nici periuta nu mi-o schimb la trei luni asa cum vor ei si n-am atitea probleme cu dantura asa cum au cei care se spala cu pasta cu flor, “statisticile” astea dau cu batul in roman, il fac sa creada ca e un” indolent si ignorant” ! Asta-i parerea mea !

    • Geta, nu toti isi folosesc creierul cum vrei tu. Lenea se invata acasa, fuga de raspundere se invata acasa. Uite-te la familiile de tigani ce nu muncesc de cateva generatii, ca asa sutn educati. Fumatul e iar prezent de generatii in familiile lor. Mortalitatea infantila este de 40-50 la suta (dar aici compenseaza cu cantitate).
      In momentul acesta, speranta de viata in Romania este aproape cea mai mica din Europa. Albania e mai rau ca noi. Ca o consecinta, populatia este in scadere (bine, sunt si alte cauze aici: emigrarea). La rata de imbolnaviri de boli cardiovasculare e fruntasa, suntem recorderi la numarul de pastile cumparate. Statisticile sunt facute de ministerul national de sanatate, sau te institutul national de statistica.
      O alta consecinta a educatiei de acasa: in Romania e cel mai mare procent de fumatori minori din Europa.

      Situatia sapunului si pastei de dinti nu o cunosc, dar acolo imi suna doar a masura de marketing, sa le creasca vanzarile marilor firme de vanzari, in conditiile in care creste piata de sapunuri handmade. Problemele de dantura nu au nicio legatura cu pasta de dinti, doar cu alimentatia si igiena.

      • Pai, nu-i vorba sa-si foloseasca creierul cum vreau eu,… lene, rautati si fuga de raspundere am vazut si la copii de ministri “sa nu-l pedepsim pentru ce a facut ca se trage dintr-o familie buna” si, daca familiile de tigani sunt asa de numeroase si ei “nu muncesc de citeva generatii” si ,fumatul “e prezent de generatii in familiile lor” trebuie sa inghitim galusca ca suntem toti la fel.

        “Suntem recorderi la numarul de pastile cumparate” ? – pai asta e treaba de marketing. M-a chemat medicul de familie, mi-a facut gratis (vai ce beneficiu) un test de osteoporoza, mi-a dat reteta scumpa de pastile citeva luni (pe care eu nu le-am cumparat/inghitit ca erau scumpe chiar si compensate) si pe urma la controlul de dupa sase luni, surprize,surprize, eram ca noua, nu mai aveam osteopenie !
        Un alt medic, cardiolog, la un control de rutina mi-a dat o reteta cu medicamente de 5 ori mai multe decit ce luam in mod obisnuit si m-a chemat dupa o saptamina sa-i spun cum ma simt. Am ignorat reteta, si la recontrol, vai, iar surprize, surprize, eram frech, s-a declarat multumit ca am urmat tratamentul lui. Concluzia mea, daca esti prost, crezi si faci tot ce ti se spune fara sa-ti pui mintea la contributie ajungi in sapa de lemn !

        Cu sapunul si pasta de dinti ne-au frecat la cap pe tv. , sigur ca si aici e treaba de marketing dar chiar asa au ajuns, sa ne faca imputiti si nespalati pe dinti ca sa-si vinda marfa !? Nu cred in nici o statistica, am vazut pe pielea mea cum au vrut sa ma pacaleasca.

        • Geta, familii bune putem gasi si la oamenii analfabeti, familii disfunctionale si la ministri.
          Exemplul tau cu medicamentele arata cat de ‘needucati’ sunt unii oameni care chiar le cumpara si cred toata publicitatea. Si de medicii care ti-au dat retetele, desi ei isi incaseaza comisionul de la firmele de farmaceutice. Nu insa toti medicii si-au vandut sufletul diavolului. Am avut medic in Bucuresti care mi-a dat pt imunitate: limonada cu miere, altul care mi-a redus medicamentatia, altul care il loc de suplimente in timpul sarcinii, mi-a dat… lista de mancaruri.

          Despre tv-ul romanesc : nu am nicio legatura cu el. Eu urmaresc si compar analize si documentare europene: franceze/belgiene/olandeze (au o puternica politica impotriva medicamentatiei, vaccinurilor… habar nu am cum reusesc asta! sa recomande: fara creme solare dar nu va expuneti dupa ora 10-11, fara medicamente anti-colesterol, fara vaccinuri, fara medicamente la pneumonii virale, si preventiv scadeti temp. in dormitor la 17-18 gr.., au spus nu laptelui +cereale, ridicand pumnul contra Danone + Nestle… )
          Cert este ca speranta de viata in Franta e cu 10 ani mai mare decat a romanilor, iar cand ii vad de 70-80 ani, zvelti, pe biciclete… ma intreb: de ce??

          • Eu nu o inteleg pe asta cu “au spus nu laptelui +cereale, ridicand pumnul contra Danone + Nestle…”. In ce tara e asta? In Belgia eu vad rafturile pline si de lapte, si de cereale. Si Danone, si Nestle.

  5. Sigur, familii bune, disfunctionale, analfabeti, in toata lumea e la fel, padure fara uscaturi nu exista ! au ajuns si la noi stiri ca in alte tari oamenilor le merge bine si fara vaccinuri, creme solare si alte medicamente. Statisticile sunt facute de companii straine ca sa-si vinda marfa aici unde sunt multi creduli, eu una am renuntat la toate cardurile de fidelitate de la farmacii/supermarket care chipurile imi acorda beneficiu in bani, m-am gindit si mi-am dat seama ca nu merita sa-mi etalez afectiunile/bolile sau cumparaturile pentru sume de’a dreptul ridicole ca sa faca ei statistici pe datele culese din cardurile mele, sa ne critice ca mincam nu stiu cite oua, piine, cartofi, carne, ca cumparam putin detergent, ca nu stiu cit la % dintre noi avem boli cardiace, t.b.c , sida etc.etc.

  6. rafturile sunt inca libere, dar medicii si documentarele medicale arata ca micul dejun cu lapte si cereale nu e cea mai nutritiv start al zilei. Asta e informatia oferita de marketing (la fel ca spanacul si fierul)

    • A, pai daca despre asta e vorba, atunci de la ‘au spus nu’ pana ‘la a aplica nu’ mai e cale lunga. Eu am crezut ca prin ‘au spus nu’ exista in zona o campanie activa in sensul asta si n-o observasem eu.

      Apoi cu fancezii si durata lor de viata – poate sunt mai putin stresati decat romanii, au o dieta diferita – desi bogata in grasimi (poate chiar si zahar daca ma uit la patiseria frantuzeasca), mananca in cantitati mici. Si daca cei de 70ani merg pe bicla, inseamna ca asta le e rutina => multi ani au mers pe bicla => activitate fizica constanta => forma fizica mai buna.
      Cred ca romanii nu sunt obisnuiti sa aiba grija de ei (si asta poate fi o combinatie de educatie/informatie + stres cotidian). Unii incep sa ia masuri, sa se informeze, sa schimbe ceva cand lucrurile incep sa se agraveze, altii nu.

      Oricum, ca sa inchei intr-o nota optimista, pot spune ca de la departare vad schimbari in bine in directia asta.

    • Merci ca ai amintit de spanac :)) Am dat rapid sa vad ce contine exact spanacul si am vazut ca are mult magneziu. Nu stiu ce zice marketingul legat de cat nivelul fierului din spanac (vad ca are 100g ofera 15%DV – nu pare un procent neglijabil), dar pare o sursa buna de magneziu. Si cum magneziul e mai greu de gasit, eu zic ‘la spanac inainte!’🙂

      • cu spanacul si fierul, se pare ca omul nu asimileaza deloc fier din spanac (asa mi-au zis x doctori de la crucea rosie, cand donam sange). De fapt, spanacul de la firma X americana avea desenat un marinar. De aici a venit sursa (si banii ) pt desenele animate, care le-a crescut volumul vanzarilor de cateva ori.

  7. Si eu cred ca nu doar ce mananca francezii conteaza, ci modul in care o mananca/ isi traiesc viata. Inclusiv replica: ´on fait attention´ suna moderat , comparand cu ´tin regim/ sunt la dieta ´ .

    Statisticile arata ca in Romania e o evolutie buna: speranta de viata a urcat in ultimii 20 ani.

Leave a Reply

