arakelian

lumea mea, si-a altora.

nu ma spal cu sapun pe miini prea des

35 Comments


Articol agresiv. Eu fol. sapunul pt miini f. rar. Doar daca sunt cu adevarat jegoasa. In rest, ma spal cu apa simpla. Si nu, nu sunt mai bolnava. Datorita unei sensibilitati ale pielii miinii, am ajuns la dermatolog(mai multi), si una din intrebari a fost: cat de des ma spal pe miini si daca nu cumva ma spal prea des. Si astfel am ajuns sa reduc folosirea sapunului.

Argumente simple primite: o parte din bacterii se duc la o spalare cu apa, o alta parte (ceva mai rezistenti asunt astia) la spalarea cu sapun, altii au nevoie de dezinfectare specializata(vezi chirurgii), iar unele nu se duc  si pace. Ei, dar ce uita multa lume, este ca bacteriile/virusii au nevoie de mediu de inmultire, iar o simpla spalare cu apa indeparteaza resturile organice de pe miini. Deci, suficient pt mine.

No, acu, acord atentie la spalat pe miini dupa ce duc gunoiul, daca stranut/sunt bolnava – pt ca intru in contact cu ceilalti, inainte si dupa ce pun mana pe mancare, cand intru in casa, dupa toaleta, daca merg in spital / am grija de cineva bolnav, sau sunt murdara vizibil si nu se duce cu un jet de apa ( grasimi  etc). Aici as recomanda la barbati sa se spele pe miini si intainte de toaleta ( cu apa e suficient).  Consider ca mai mult de 1 min spalat pe miini e exagerat. Uneori insa ma spal fix 10secunde.

De ce fug de sapun? ca imi usuca/deshidrateaza miinile agresiv de mult. E sensibilitatea mea. Acasa avand copil mic am avut un sapun special, dar cele din comert sunt ieftine si de proasta calitate. Asa ca am renuntat.

Mi se pare insa prea agresiva si dezinformante campaniile de publicitate pt sapunuri/dezinfectanti de miini. Majoritatea virusilor au nevoie de o gazda, la cateva secunde departe de om mor. Asa ca poate a stranutat careva si dupa 1 ora am dat mana cu el, dar sansa de contaminare este nula practic. Virusii se iau prin contact direct de secretii: el stranuta, eu inspir, el ma pupa eu il pup, sau alte moduri de schimb de fluide.

Bacteriile + fungii rezista in orice conditii. Stau acolo si asteapta. Si mii de ani. Vezi decesele celor care au deschis morminte/ catacombe/ priamidele egiptene. Apai daca tot rezista, de ce sa ma mai complic cu ele? Asa ca le omor mediul unde s-ar putea dezvolta: scad temp. in casa, mentin umiditatea sub control, elimin resturile organice (cos de gunoi, chiuveta bucatarie, burete vase, frigider) si gata.  Restul este prea mult pt mine.

Un alt punct de vedere este si: http://bio-produse.ro/5-triclosan-partea-a-doua/   sau http://organicka.ecosapiens.ro/sapun-antibacterian-nu/   ambele interesant de citit.

35 thoughts on “nu ma spal cu sapun pe miini prea des

  1. Din ce povestesti, mie mi se pare ca te speli normal de des sau de rar cu sapun pe maini. Adica si eu ma spal cam in aceleasi ocazii pe maini. Fac asta inconstient, fara sa ma gandesc la teama de vreo alergie sau altceva.

    Tododata, am intalnit oameni super stresati de a fi curati tot timpul pe maini, cu sapun langa orice chiuveta si gel antiseptic la indemana oriunde s-ar afla pe glob. Eu zic ca exagereaza, dar pana la urma important e ca exista solutii pentru toata lumea, nu?

    Si legat de sapunul antibacterian la car efaci referire la sfarsitul articolului: cumparam destul de des Protex cand eram mai mica, pentru ca imi placea foarte mult mirosul pe care-l lasa! Mmmmmmmmm!

  2. Pai cine zice ca se spala excesiv pe maini ,ori e obsedat , ori minte.Si eu zic ca chiar si apa este suficienta , de multe ori . Si daca se impune sapunul…ok , trebuie folosit . Insa daca gatesc , sa spunem ,ma spal des , pentru ca utilizez alimentele necesare gatirii…stau ,de cate ori pun mana pe carne sau legume, sa dau cu sapun? Categoric nu.In plus , adevarat , sapunul usuca pielea.Chiar si celebrul Dove , mult laudatul ce lasa pielea fina si hidratata…ete sanchi!😀 Am facut prostia sa ma iau dupa recalama Dove si m-am spalat pe fata cu sapunul….stupida greseala! Mi-am propus sa nu-mi mai las creierul la borcan , altadata!😀

  3. Chiar sunt persoane de genul care duc la extrem igiena,am avut ocazia sa vad si eu asemenea persoane,care in permaneta aveau un gel in imediata apropriere,si la orice antingere de birou,acte,isi mai punea un pic de gel.Din punctul meu de vedere igiena asta dusa la extrem pleaca din subconstientul fiecaruia,acum nu zic ca nu te poti spala sau folosi diverse produse de dezinfectat dar asta in conditii normale si neaparat cand este necesar,dar atunci cand vezi o persoana ca se geluieste sau da fuga la baie din 20 in 20 de minte sa se spele fara sa aiba un motiv intemeiat atunci nu mai este normal ,eu cred ca este o adevarata paronie.Sau alt exemplu cu picaturile de nas,aveam o colega obsedata sa isi puna picaturi in nas fara sa fie racita,pana si in luna lui cuptor ea isi punea picaturi la 5 minunte in nas,pentru mine devenise frunstrant deorece pe langa faptul ca o priveam zilnic cu isi turna acele picaturi, eram nevoita sa mai ascult si zgomotele aferente ale nasului dumneaei dupa fiecare procedura in parte,ceea ce pentru mine nu era tocmai placut.Ma rog fiecare cu ……….ale lui,

    • asta cu spalatul/dezinfectatul miinilor, are deja si nume. De boala. E o fobie.

      Cu picaturi in nas, e o alta boala. De care suferii si eu. Se ajunge la dependenta de picaturi – polipi mariti care optureaza nasul, afecteaza respiratie, etc. La mine solutia a fost interventie cu laser(chirurgicala am refuzat). Nu mai fol. niciodata picaturi(ser fiziologic maxim).

      • Hi, picaturile pentru nas sunt foarte periculoase, dau dependenta , eu am in casa o sticluta in fiecare iarna sa am la indemana daca totusi ma paleste vreo raceala sa nu pot chiar respira deloc dar nu este voie sa folosesti deloc mai mult de 3 zile asa ceva, sunt extrem de periculoase este foarte adevarat !Dupa 3 zile si daca ti-e infundat nasul beton te opresti, le arunci si respiri pe gura, prin buric, te descurci oricum dar renunti la medicamente, absolut …

  4. Eu nu ma spal cu apa pe fata, lotiune tonica si apa termala de la farmacie, atat. Sapun am folosit pe fata ultima data in copilarie. Pe maini ma spal cu o oarecare masura.

  5. mi-ar năpârli pielea de pe mâini dacă aş face exces de săpun, dar uite că la înflorirea bacteriilor nu m-am gândit

    • asta e amuzamentul, ca nu infloresc atat timp cat nu e mediu de dezvoltare. De depus, se depun din aer, dar din aer la fel pot ajunge si in ochi/plamani/limba, deci daca spal mainile asa de des si serios cu sapun, sa imi spal si limba/ochii/plamanii, da?:)

  6. Baiatul meu este unul dintre obsedatii care se spala pe maini exagerat de des, cu exagerat de mult sapun, desi eu incerc mereu sa ii atrag atentia. Si mainile mele sunt sensibile, dar de cateva ori pe zi tot ma spal cu sapun.

  7. Buna, mie mi-a picat in mana un articol in care era prezentata o descoperiere medicala interesanta, legau spalatul excesiv al mainilor cu predispozitia la obezitate. Erau niste argumente destul de pertinente si in principal aveau legatura cu distrugerea florei naturale a pielii.

  8. Mmmnu. Lumea asta nu e un loc aseptic, ca de aia se scriu carti de microbiologie, asa ca spalatul pe maini nu e ceva optional, daca tii la sanatatea ta. Pentru piele uscata exista tot felul de creme(iti trebuie un buget special, de acord)iar pentru dermatita-tratament.

    • din pacate 10 ani de tratamente si 7 dermatologi mi-au indicat acelasi lucru: cea mai buna solutie e ferirea de alergeni. Si unul pt mine este… sapunul, si de fapt dermatologii spun ca unele substante din sapunuri(parfumuri zic unii, altul a zis esterii, etc).
      As putea sa scriu recenzii despre efectele asupra pielii a tratamentului cu elocom, advantan, tractopon, triamcinolon, protopic,diprogesic etc. (si imi mai aduc aminte ce alte creme folosii) .. in conditiile in care am refuzat medicamentatia orala.

      Astfel, am ajuns sa ma spal numai cu apa. Realizez ca in ultimiile cateva zile (cred 4-5 – poate o saptamana) nu am folosit sapun. Nu am murit ( dar nici venit in contact su bolnavi/spitale). Si asa o tin de 5 ani. Si merg zilnic in transport in comun.

      Cum am descoperit solutia? 1 sapt. pe munte. Fara sapun, fara spalat vase, fara spalat rufe, fara dezinfectat/curatat chiuveta/cada etc.
      Incerc sa imi aduc aminte ultima infectie …. acu 2 ani, cand a adus copilul de la gradinita un streptococ. Cadou la toata casa😀

      • Dupa ce am citit raspunsul de mai sus, mi-am dat seama ca am confundat spalatul pe maini cu spalatul pe maini cu sapun cand am citit articolul prima data.

        Eu folosesc sapun in scenariile enumerate de tine (cand intru in casa, dupa toaleta, etc).

        • eu aproape deloc.
          o sa mor.
          De 7-8 ani astept sa mor :)))

          bine, in afara de sapun, sunt si alte substante dure ce le fol. in casa. Dar cu unele lucrez numai cu manusi.
          Altele le-am inlocuit cu … clasicul otet. Sau abandonat( de ex. dezinfectia toleta, cada, chiuveta, ce le faceam destul de des acum multi ani).

  9. Nu cred ca o sa mori. Dovada sunt oamenii strazii, care sigur nu au la discretie spalatul cu sapun.

    • si eu, inca o dovada.
      BIne, oamenii strazii sunt cealalta extrema, dar atat timp cat apa de la chiuveta e deja cu urme de clor, resturi de mancare incerc sa nu am ( mediu de cultura) , alimentatia e cat mai echilibrata, obosita nu sunt – atunci…. las organismul sa se descurce.
      Cred ca mi-am format o imunitate

  10. Eu nu m-am spalat cu sapun pe fata in viata mea, si pentru ca nu sunt obisnuita asa ma uit la oameni care o fac ca la felul 4, nici creme nu am folosit niciodata caci eu nu cred ca impotriva imbatranirii ajuta la ceva si nu am avut niciodata acnee, probleme, cosuri, si nici piele uscata sau grasa pe fata.
    Pe corp nu ma spal cu sapun intotdeauna si sa te las acum masca (poate crezi ca sunt vreo jegoasa haha) ma spal pe cap (parul) doar o data pe saptamana dar nici nu stau in fum de tigara, sfara de uleiuri, daca gatesc ceva mai nasol care se patrunde imi pun o caciulita de aia de dus pe cap sau un baticut si nu intra mirosul in par.
    Nimeni nu fumeaza in raza mea de actiune deci nu se impute parul.
    Pe maini ma spal cu sapun dar eu nu cred in cat e de scump sapunul cu atata e mai eficient, important e sa te speli (la fel si pe dinti) , ieftin sau scump acelasi efect.
    Eu in schimb nu folosesc balsam de rufe (mai ales la spalatul lenjeriei de corp cred ca e cat se poate de periculos pentru o femeie si bani in plus) , mai nou d evreo cateva luni nici detergent nu mai pun…pun hainele la inmuiat cu sapun verde (peste noapte) si asa le spal simplu in masina fara adaos de detergent si ies super curate mai ales albiturile, miroase destul de puternic a sapun verde (sotul meu a facut nazuri vreo 2 luni) apoi te obisnuiesti cu mirosul de sapun verde (desi pe mine nu ma deranjeaza) si este ok.Spala mai bine, este de 100 de ori mai ieftin si este OK.

    • nu ma sperii🙂. Si eu am renuntat treptat la sapun pe corp, am avut o perioada cand faceam dusuri doar cu apa. Vara, pt ca faceam mai des.
      Pe par, cand aveam parul lung, tot o data pe sapt. faceam baie😉. Acum cu parul tuns mai scurt, cere mai des, dar il dezvatz eu.
      La ten, acneea nu are treaba cu spalatul( e hormonal). Dar o acnee se poate supra infecta usor si atunci asta necesita extra igiena.
      Nici balsam de rufe nu folosesc. Acel ‘periculos’ se aplica la toate hainele. Toti dermatologii mi-au spus, nu cred ca se cunosteau🙂 . Pt ca am apa f. calcaroasa, pun uneori otet in masina. Pt mine e un alt produs de marketing, inutil.

      Dar neaparat sa imi spui de acest sapun verde!!!

      • Pai asa se numeste, sapun verde, se gaseste in supermarketuri si este cred exact acelasi sapun cum se facea pe vremuri la tara, este verde sau galben (pe sticla sau cutie de plastic , se gaseste si lichid si solid) sta scris sapun verde sau sapun galben, are miros de…sapun verde (inconfundabil) pe mine nu ma deranjeaza deloc, nu miroase a lacrimioare , miroase a sapun…dar spala bine, dupa inmuiat le scurg , le bag in masina fara alti detergenti si ies mai curate , se vede treaba asta pe albituri si asternuturi.
        Si eu de la femei mai in varsta am aflat cand am intrebat cu ce pot face albiturile (sotului, camasi, tricouri) iar albe fara pete, etc.

      • M-as fi asteptat ca parul scurt sa reziste mai mult decat parul lung. Deci e mai rentabil sa-mi pastrez podoaba capilara intacta😛

        Cat despre rufe, mi-aduc aminte ca acum cativa ani se comercializa o bila care se baga in masina de spalat in loc de detergent. Era o bila smechera cu nu stiu ce fel de ioni care atrageau murdaria. Nu am incercat-o, asa ca nu stiu daca era reala reclama sau nu, dar ma gandeam atunci daca nu cumva rufele merg bine spalat si doar cu apa, atata timp cat exista frecare intre ele😀
        Iar albiturile, daca le bagi la un 90 grade, albe le-ai facut, cu sau fara detergent😀

        E un subiect de discutie interesant atat din pespectiva sanatatii cat si a unei vieti frugale. Ar fi util de sintetizat o lista cu “ce trebuie spalat” (corp, haine, parchet, etc) si “cu ce spalam”😀

        • Bila aceea e un mare fas, o si retrag de pe piata caci este inselatorie curata, am vazut o intreaga emisiune la TV despre asta, eu nu fierb toate hainele, nu mai folosesc carpe de vase…doar hartie de bucatarie caci alea le mai fierbeam…in rest din cand in cand fierb chilotii si tricourile albe , maieuri, etc si dincand in cand, cam o data la 2 luni pun masina pe programul scurt goala sa se spele pe dinauntru.

          Pe corp si maini eu ma spal cu sapun (uneori pe corp doar cu apa) dar cel mai ieftin (sa te speli este important caci toate au acelasi efect), pe dinti cu pasta de dinti ( dintr-un loc unde este ieftina😛 -asa sunt eu mai zgarcita🙂, colgate dar eu ma spal cu periuta electrica si merg la dentist de 2 ori pe an la control+ curatat dintii) si pe cap ma spal o data pe saptamana cu sampon de par normal ieftin😀 hahaha si cam atat…hainele am zis cum le spal :)))))))))), sunt o persoana curata dar nu exagerez cu solutiile …eu am inceput sa nu mai folosesc detergenti si minuni in exces cand mi-am dat seama ca efectiv nu suport mirosurile de balsam …nici cand le simt iesind din casele oamenilor nici pe oameni , pe colegi, hainele lor, plus mirosurile de parfum, imi place curatul dar eu NU vreau sa miros pe nimeni….nici a murdar dar nici a …parfum daca intelegi ce vreau sa zic🙂.

      • O da, si spalatul pe maini cu minutele este o porcarie normal, …, cateva secunde ajunge atat numai ca trebuie sa stii cum sa te speli, :)))))), pe toate partile si printre degete si obligatoriu dupa toaleta ! sau cand vii acasa de la scoala/locul de munca primul lucru te speli pe maini, dar operatiune de secunde nu…10 minute, aiurea :))))) doar nu ai rascolit rahat…la fel si cu hainele, eu asa zic, da-le acolo un muiat, baga-le apoi pe programul scurt, nu fierbe intruna totul ca NU este nevoie doar nu ne tavalim in rahati toata ziua, la stilul nostru de viata daca te gandesti bine ne aruncam hainele la spalat super curate zau, daca ma gandesc bine o gramada de bluze si jerseute mi le stric prematur numai fiindca le port o data sau de 2 ori si le si arunc la spalat cand de fapt sunt curate zau asa…

  11. o sa caut si eu sapun verde in supermarket. Imi poti spune denumirea lui in neerlandeza ? (ma gandesc ca la Hema il voi gasi) . Si o sa ma uit si dupa bila. Oare putem folosi orice bila? As pune cativa samburi de avocado :))) ca tot ii adun😀

    Cat despre bila, nu am folosit, dar ce citii mi s-a parut interesant. Nu stiu daca ionii exista sau nu, in general apa si presiunea si frecatul indeparteaza murdariile, iar bila ajuta practic mecanic la frecarea rufelor (cam cum faceau acum cateva sute de ani femeile la rau).
    Detergentii (si sapunurile) dizolva grasimile, astea fiind o cauza prafului/mizeriei bine lipit de haine.

    Despre spalat la temp.mari, am spalat lenjeria si alte bumbacuri cand era fetita mica. Dar redusesem cantitatea de detergent (asta a fost si ideea, sa renunt la chimicale, dar am adaugat temperatura). Acum am abandonat, 40 gr e maxim (rar bag la 60-90).

    Acum am reinceput sa inmoi rufele f. murdare(sosetele albe de ex. ) dar o fac o data pe luna sau mai rar ( adica adun toate sosetele, si cele spalate dar de a caror albiceala nu sunt multumita) si bag in inalbitor (venish am eu). Si apoi spalat normal.

  12. pana acum consideram ca nu ma spal destul de des pe maini, acum dupa parerile citite aici, sunt undeva pe la mijloc…ramane sa mai experimentez😀

  13. Pe olandeza se numeste groene zeep sau se mai gaseste si sub denumirea de gouden zeep.

    Eu inmoi in ultimii 2, 3 ani toate hainele, am 2 galeti, una pentru colorate alta pentru albituri, si le inmoi cu o zi inainte de a spala (cu groene zeep cum ti-am zis) astfel iese murdaria si mirosurile din ele si le pot si pune direct pe programul scurt nu stau cu orele dupa masina de spalat.
    De fiert fierb din cand in cand chilotii si sosetele sotului (dar NU de fiecare data ca si maica-mea) si lenjeria mea de bumbac, chiloti, maieuri.Dar nu de fiecare data. Ce fierbeam de fiecare data erau “carpele” de vase dar am renuntat la ele ca ma enervau, acum folosim numai servetele de alea de bucatarie.

    Groene zeep nu miroase a nimic , doar a sapun dar sincera mie imi place mai mult,mai ales pe asternuturi cand sunt curate miroase a sapun, ca pe vremuri😛, a curat…are un miros specific daca ti se pare neplacut te obisnuiesti , pe mine ma deranjeaza mai mult toate mirosurile de detergenti si cocolino , sincera.

  14. A asa ce am uitat sa iti zic…ce imi place mie la groene zeep asta, sapunul asta verde (auriu) este ca daca lasi hainele la inmuiat cu el se…inmoaie asa mai bine decat daca ai folosi balsam😛, se vede mai ales pe prosoape si pe blugi🙂.
    Eu il folosesc si la spalat mobilierul de piele (am mobilier din piele de bivol nu imitatie si ala mai trebuie din cand in cand spalat si dat cu crema ca altfel se strica) tot asa dizolvat in apa si cu o carpa de bumbac spal fotoliile, etc, nu necesita clatire.
    Este bun si nu costa aproape nimic.

  15. Uite aici pe wiki

    :http://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_zeep

    Vad ca sta scris ca in Vlaanderen i se mai spune si bruine zeep (sapun maro).

    Eu folosesc de apr un an deja numai de asta si de atunci nu am mai cumparat sau folosit alti detergenti deci, timpul trece repede abia acum realizez ca este ceva timp de cand spal asa totul.

  16. Am parcurs la repezeala titlul si mi se parea ceva ciudat…. intrigant oarecum…. Zic hai sa citesc un pic sa ma lamuresc. Ei bine, m-am lamurit. Asa ca “nu ma spal cu sapun pe miini prea des”, l-am tradus acum cu “ma spal pe maini cu sapun, fix atunci cand trebuie”. :)) Prin comparatie cu cele descrise de tine, apreciez ca ma spal pe maini, cu apa – repet: cu apa – foarte des… dar cand vine vorba de sapun, relativ normal. Il evit atunci cand nu e musai. Si eu am epiderma foarte sensibila si in anotimpul rece (de fapt de toamna pana primavara), mi se aspresc mainile ceva de speriat… dar folosesc mereu creme pentru a contracara efectul sapunurilor si detergentilor. Doar cu apa, ma spal cred si de 30 de ori pe zi, daca e cazul. Depinde mult de activitatile din ziua respectiva.
    La sapun ma zgarcesc, caci am avut perioade cand aveam rani pe maini. Aveam mainile atat de crapate, ca ma usturau si numai daca strangeam degetele in pumn.🙂

    • Buna Tina,

      M-am confruntat si eu ani de zile cu problema mainilor aspre fie vremea calda sau rece. De vreo 2 ani si ceva am remarcat ca problema a disparut. Ce am observat de-a lungul timpului:
      – problema a disparut cand m-am mutat din Romania, asadar m-am gandit ca apa era cauza (bizar, pentru ca in tara cea noua oamenii se plangeau de faptul ca apa calcaroasa le usuca mai mult pielea, deci problema ar fi trebuit sa se accentueze)
      – cand m-am mutat in tara cea noua am inceput sa folosesc sapun lichid (apartamentul nu avea savoniera in dotare si nici eu nu aveam chef sa cumpar una :D)
      – de fiecare data cand ma duc in Romania pielea mi se aspreste
      – acum cateva luni s-a terminat rezerva de sapun lichid si in casa si la magazin, asa ca am fost folosit sapunul solid pe care-l aveam de rezerva. Surpriza!!!! pielea incepuse iar sa devina aspra!
      – am revenit la sapun lichid – pielea a inceput sa-si revina si ea!

      Si atunci am avut o revelatie! Oara nu sapunul solid o fi de vina??? Si mi-am dat seama ca in Romania mereu foloseam sapun solid.

      Si am mai facut un test (scopul initial era altul, dar s-a dovedit un experiment cu observaiti utile multivalente): am transformat sapunul solid in sapun lichid pe care il folosesc de cateva saptamani deja. pielea e in continuare catifelata.

      In concluzie, in cazul meu, sapunul solid e vinovatul pentru pielea aspra.

      A fost o poveste lunga, dar sper ca observatiile mele sa fie de ajutor tie sau oricarui trecator cu maini aspre😀

  17. Spalatul excesiv pe maini poate ascunde o fobie (misofobie sau molismofobie). Societatile care acorda o grija deosebita decontaminarii in orice circumstante sunt fruntase la numarul de cazuri de astm si alergii pe cap de locuitor…si ajungem la faimoasa ipoteza a igienei…

Leave a Reply

