arakelian

lumea mea, si-a altora.

Moare, cate putin, cine nu risca in viata, pt un vis.

12 Comments


Initial, am gasit citatul pe blog la tetris. Circula pe net si in romana, dar si in franceza si spaniola. Versiunile initiale il atribuiau lui Pablo neruda, dar pana la urma, un ziar spaniol imi clarifica: http://www.abc.es/20090111/cultura-literatura/muere-lentamente-falso-neruda-200901111836.html : e scris de Marta Medeiros.

Il meurt lentement
celui qui devient esclave de l’habitude
refaisant tous les jours les mêmes chemins,
celui qui ne change jamais de repère,
Ne se risque jamais à changer la couleur
de ses vêtements
Ou qui ne parle jamais à un inconnu

Il meurt lentement
celui qui ne voyage pas,
celui qui ne lit pas,
celui qui n’écoute pas de musique,
celui qui ne sait pas trouver
grâce à ses yeux.

Il meurt lentement
celui qui détruit son amour-propre,
celui qui ne se laisse jamais aider.

Il meurt lentement
celui qui évite la passion
et son tourbillon d’émotions
celles qui redonnent la lumière dans les yeux
et réparent les coeurs blessés.

Il meurt lentement
celui qui ne change pas de cap
lorsqu’il est malheureux
au travail ou en amour,
celui qui ne prend pas de risques
pour réaliser ses rêves,
celui qui, pas une seule fois dans sa vie,
n’a fui les conseils sensés.

Il meurt lentement
celui qui ne change pas de cap

Vis maintenant !
Risque-toi aujourd’hui !
Agis tout de suite !
Ne te laisse pas mourir lentement !
Ne te prive pas d’être heureux !
Muere lentamente
quien se transforma en esclavo del hábito
repitiendo todos los días los mismos trayectos,
quien no cambia de marca,
No se atreve a cambiar el color
de su vestimenta
O bien no conversa con quien no conoce.

Muere lentamente
quien no viaja,
quien no lee,
quien no oye música,
quien no encuentra
gracia en sí mismo.

Muere lentamente
quien destruye su amor própio,
quien no se deja ayudar.

Muere lentamente
quien evita una pasión
y su remolino de emociones,
justamente éstas que regresan el brillo a los ojos
y restauran los corazones destrozados.

Muere lentamente
quien no gira el volante
cuando está infeliz
con su trabajo, o su amor,
quien no arriesga lo cierto ni lo incierto
para ir atrás de un sueño
quien no se permite, ni siquiera una vez en su vida,
huir de los consejos sensatos.
Vive hoy !
Arriesga hoy !
Hazlo hoy !
No te dejes morir lentamente !
No te impidas ser feliz !

Difera de versiunea in Romana, dar tot frumoase sunt:

CINE MOARE?

de PabloNeruda

Moare cate putin cine se transforma in sclavul
obisnuintei, urmand in fiecare zi aceleasi
traiectorii; cine nu-si schimba existenta; cine nu
risca sa construiasca ceva nou; cine nu vorbeste cu
oamenii pe care nu-i cunoaste.

Moare cate putin cine-si face din televiziune un guru.
Moare cate putin cine evita pasiunea, cine prefera
negrul pe alb si punctele pe “i” in locul unui
vartej de emotii, acele emotii care invata ochii sa staluceasca,
oftatul sa surada si care elibereaza sentimentele inimii.

Moare cate putin cine nu pleaca atunci cand este
nefericit in lucrul sau; cine
nu risca certul pentru incert pentru a-si indeplini un vis; cine
nu-si permite macar o data in viata sa nu asculte sfaturile
“responsabile”. Moare cate putin cine nu calatoreste; cine nu
citeste; cine nu asculta muzica; cine nu cauta harul din el insusi.

Moare cate putin cine-si distruge dragostea; cine nu se lasa ajutat
Moare cate putin cine-si petrece zilele plangandu-si de mila si
detestand ploaia care nu mai inceteaza. Moare cate putin cine
abandoneaza un proiect inainte de a-l fi inceput; cine nu intreaba
de frica sa nu se faca de ras si cine nu raspunde chiar daca
cunoaste intrebarea. Evitam moartea cate putin, amintindu-ne
intotdeauna ca “a fi viu” cere un efort mult mai mare decat simplul
fapt de a respira. Doar rabdarea cuminte ne va face sa cucerim o
fericire splendida. Totul depinde de cum o traim… Daca va fi sa te
infierbanti, infierbanta-te la soare Daca va fi sa inseli,
inseala-ti stomacul. Daca va fi sa plangi, plange de bucurie. Daca va
fi sa minti, minte in privinta varstei tale. Daca va fi sa furi, fura
o sarutare. Daca va fi sa pierzi, pierde-ti frica. Daca va fi sa simti
foame, simte foame de iubire. Daca va fi sa doresti sa fii fericit,
doreste-ti in fiecare zi…

12 thoughts on “Moare, cate putin, cine nu risca in viata, pt un vis.

  1. Ce frumoase versuri! Imi permiti sa le copiez la mine pe blog? Traducerea in romana mai precis, nu stiu daca e a ta sau nu…

    • Nu e a mea, asa ca poti sa o copii.
      Nici macar nu e tradusa ad literam. Dar pt ca am gasit mai multe versiuni, am cautat apoi in franceza, dupa in spaniola. Si astfel am inteles … de ce la romani, unii zic de Pablo Neruda, alti nu. Pt ca nici ziarele spaniole nu stiau a cui e.

    • si inca un comentariu. Am vazut pe un forum, ca ai comentat la un subiect, legat de neputinta. Am citit si eu, pe sarite, dar in minte, imi zbarnaie 2 versuri din poezie:

      “celui qui ne prend pas de risques
      pour réaliser ses rêves”

      • Hmmm, o fi la subiectul acela cu mama care a ramas fara copii ca i-a luat tatal?

        Da, versul e extraordinar, indemnul la fel. Eu am facut de mai multe ori asta, fara sa stiu versurile. Dar nu pot indemna pe nimeni sa faca asa, pentru ca eu am facut.

        Inseamna ca ne stim de pe forum? As putea sa stiu cine esti?😉

      • salmi, ti-am scris un email.

  2. Da, corect si rascolitor. Numai ca viata asta nu ne lasa sa facem intotdeauna ce ne dicteaza sufletul…

  3. hehehehe..ce vorbe mari si ce fapte mici facem noi oamenii…

  4. Eu ma simt destul de “vie”, intreb fara teama cand nu stiu, raspund de cate ori pot ajuta pe cineva, citesc si risc certul pentru incert.
    Iti fur si eu textul acesta, sa il am in calculator, pentru aducere aminte.😉

  5. Imi place ce scrie Pablo Neruda…frumoase cuvinte…frumoasa visare!
    Mai mult sau mai putin vie , te salut si iti urez saptamana cu realizari!🙂

  6. Conform definitiilor lui, oriunde te intorci dai numai peste zombies🙂

Leave a Reply

