arakelian

lumea mea, si-a altora.

Relatia intre om si mancare

11 Comments


Omul este singurul animal care mananca mancare gatita/calda. Si asta a dus la evolutia omului. Pt ca traind in grup, task-urile pt mentinerea vietii s-au impartit, carnea (gatita ) fiind pastrata pe mai multe zile, efortul pt mentinerea vietii fiind redus. Si asa omul a avut timp si sa mediteze ( si uite unde a ajuns, hahaha).
Relatia om-mancare este complicata. De fapt, omul este animal social, iar mancatul impreuna e o componenta sociala. Din burtica, fatul mananca..de la mama, si multi ani dupa ce se naste depinde de mama, toate aceste mese in familie ii creeaza aceastuia obisnuita de a manca in societate, de a povesti lucrurile de peste zi, de a ne relaxa si simti bine in sanul familiei etc. obisnuinta cu care traim toata viata, ramanand scrisa in subconstient. Din pacate, ultimii ani , datorita stresului/lipsei de timp, oamenii ajung sa neglijeze asta, sa manance pe fuga in fata tv-ului/calculatorului, sau sa compenseze stresul si nefericirea cu abuz de mancare ( de orice fel) totul in disperarea (deseori subconstienta) de a-si regasi echilibrul. Astfel, ajung sa recupereze ce s-a pierdut in decursul anilor si sa compenseze la sarbatori: cumparaturi compulsiv, mancat excesiv de sarmale/maioneze, totul in disperarea de a acoperi ratarea unui an.

Ca efect secundar, sa nu uitam, mortalitatea de cauza cardiovasculara este principala cauza de deces in Romania ( 1 din 2 cazuri).

De ce asta e o problema in special a Romaniei? pt ca Romania de astazi e una consumerista; pt  ca alimentatia din ultimii ani ( si nu numai) neglijeaza proportiile alimentelor dar si calitatea, diminueaza principiile alimentatiei traditionale, deformand-o, devenind majoritar carnea preparata excesiv termic, cartoful prajit, sosul din coment – un mod de a trai zilnic.

Problema este si mai grava, daca privim din perspectiva faptului ca pt un copil, totul se construieste ca o normalitate, ca un refugiu, un ritm zilnic scris in subconstient, unde mama trebuie sa aiba grija sa fie scris firesc, corect, natural. Omul matur mananca dupa cum e invatat. Extremele vor ramane extreme, chiar de se trece in cealalta extrema.

(articol de completare la cele scrise de Camaras de lumini  si de Elly ).

11 thoughts on “Relatia intre om si mancare

  1. Mie imi plac mesele in familie. Imi place sa stau cu familia sau prietenii la masa. Si da, cat ne mai grabim azi si cat imi displace mancatul pe fuga. De la bunica mandrului meu am incetinit putin. Mananc doar un iaurt? Il pun pe masa si stau cuminte pe scaun si mananc. Sunt mandra ca mi-am agatat mintea de imaginea asta. Trebuie insa sa ma lupt mult in fapta.

  2. Uimitor este si pentru mine faptul ca unii rabda un an de zile, pentru a manca de Paste si de Craciun ca porcii. :))

  3. eu am si uitat cum e sa mănânc normal stând la masă și fără să fiu deranjată. “Traumele” meseriei de mamă :)… iar acum când băiețelul meu a crescut și teoretic aș putea sta liniștită la masă constat că mănânc mereu în grabă ca și cum aș fi pe fugă… mereu parcă stresată că aș avea ceva mai important de făcut…

    • eu mi-am imbunatatit asta de cand cu fetita mea. Mi-am dat seama cat de mult copie, cat de mult conteaza sa aiba un bun exemplu. Asa ca fac tot posibilul sa ne punem la masa toti o data, mancam toti impreuna. Prefer sa renunt la altele decat la cele 20min petrecute la masa.
      Acum, cu atat mai mult cu cat avem masa in fata geamului si ne mai uitam ep geam, mai glumim, etc. Asa ca am renuntat la mancat pe canapea(uneori mai ciugulim cate un fruct, sau aseara pizza, de ex. pe canapea) , la calculator, in parc etc.

  4. In familia noastra masa e un ritual, respectat cu sfintenie. SI mancarea gatita e cat se poate de sanatoasa, fara excese de-o parte sau de alta (nici exagerat de multe legume, nici carne prea des si nici multa, ci mai mult pentru gust si impresie artistica, ca sa zic asa).
    Si pe mine ma uimeste capacitatea romanului de a cumpara de marile sarbatori ceea ce a mai cumparat si ieri-alaltaieri insa atunci cumpara in cantitati industriale, uneori si pe datorie, numai sa manance ca porcul. Si dupa cateva zile…e din nou in supermatket.
    In perioada sarbatorilor sunt oripilata de ceea ce vad la TV….sau in hipermarketuri, de aceea in acea perioada ma cam feresc sa ajung pe acolo. Eu nu fac cumparaturi “abundente” in acea perioada si in niciuna de fapt, fiindca am cam tot ce-mi trebuie in casa, nefacand cumparaturile in salturi niciodata.
    Multumesc mult pentru mentionare🙂 Din pacate am ajuns abia ieri sa citesc si sa comentez si mai tarziu, dupa cum se vede….
    O zi cat se poate de placuta iti doresc!

  5. Asta-i amprenta comunismului.
    In celelalte locuri din lume mai exista si alte valori in afara de carne, carne, bere si iar carne

    • e mai mult decat amprenta comunismului. e impactul atator popoare migratoare(tatari,cumani, turci etc, triungiul istoric: ruso-austro-istambul-ic), si pana la urma sa nu uitam ca romanii ramasi aici dupa razboaiele daco-romane au fost … fosti soldati, fosti puscariasi.

      E amprenta intregii istorii Romaniei. Citeste inca o data Dimitrie Cantemir, cum descria el moldovenii: iuti la manie, inculti, refuzau educarea, iar femeile din popor dezmatate ( asta mi-a ramas in minte, hahaha).

      Si in Romania sunt oameni care au mai multe valori. Atat cat nu suntem pregatiti sa evoluam- gasim scuze si dam vina pe istorie, altii etc etc.

      P.S. tot in segmentul nevrotic specific romanilor intra anxietati, culpabilizari, ipohondrii, scepticismul, resemnarea, fobii, agresivitate, etc. Astea toate sunt cumulul factorilor istorici si educationali. Dar toate pot fi schimbate intr-o singura generatie. Daca vrem.

      • Ai punctat bine, la faza cu triungiul si descrierea, dar uiti un lucru esential:
        Romanii care au cucerit Dacia, de fel erau emancipati, dar in acelas timp se stie ca imperiul nu a trimis cele mai culte legiuni.
        Roma nu a avut niciodata un adevarat control asupra Daciei din mai multe motive:
        – Nu a reusit sa ocupe decat 14% din teritoriul dacic (daca imi aduc bine aminte cifra)
        – Dacia era o provincie la marginea imperiului, deci greu de manipulat
        – Dacii liberi au atacat in mod constant Dacia Romana.
        – Ocuparea Daciei a duat putin.
        Stiu ca nu este numai amprenta comunismului, dar daca incep sa povestesc tot ce cred eu, nu se mai intelege nimic dintr-un singur comentariu, asa ca am preferat sa generalizez.
        Dar mai mult decat comunismul in sine, Romania este afectata de mentalitatea locului, de superstitie, de saracie, de prostie si mediocritate.
        E foarte greu sa te lupti cu toate in acelas timp.

        • tocmai, ca romanii care au cucerit Dacia nu erau emancipati. Erau mercenari, soldati platiti, barbari cum le spuneau ei, ce stiau de disciplina doar de frica si pt aur si sare…capii armatei au fost primiti cu glorie in Roma, pe cand mercenarii au primit pamant si dreptul de a ramane acolo.

          Superstitia, saracia, prostia, mediocritatea vin din lipsa educatiei, respectului pt educatie, si lene. A trebuit sa ies din Romania sa imi dau seama ca avem o tzara bogata!!! Dumnezeu ne-a dat f. multe lucruri: noi ne batem joc de ele.

  6. cauta cartea lui Cioran: Ura de sine la romani. E prea drastica, dar eu cred ca are multe idei adevarate. Eu ca romanca ador sa imi fac rau. Inconstient.

Leave a Reply

