arakelian

lumea mea, si-a altora.

si…am donat sange.

11 Comments


Am facut-o si pe asta. Candva a fost un vis, intre timp declarat vis pierdut, sapt. trecuta a fost resuscitat de un email propagandist. Azi am fost sa donez. Ceea ce nu a reusit prietenul meu virtual: http://desprecancer.com/2012/02/04/dezamagire-numele-tau-e-donare/ .

Logistica:
1. Sapt. trecuta m-am programat via email. La ora 10:20 m-am prezentat. Am scanat hartia cu cei inscrisi, nu toti din cei programati s-au prezentat.
2. 6 asistente(asistenti) la 10 paturi,unde fiecare pacient putea ramane in pat inca 10 min dupa donat. Majoritatea cadrelor medicale zambeau, inclusiv cei in varsta, dar si donatorii. Asistentele vorbeau si engleza!! Doctorita insa a zis ca prefera sa vb. in fr. Asistentele pareau ca stiu ce fac, aveau miscari emcanizate, clar asta fac de multi ani, dar festina lente, mai o gluma, mai un vorbit cu pacientul.
3. un croasant, o cafea, o apa inainte de donat. unii au bagat o cola. Wow. Eu jamais, nene! e pt copii! E pt nou nascuti!! Ieri am consumat unt si am remuscari….am compensat cu urzici aseara.
4. am completat un brat de fise. M-au intrebat acolo si de droguri, homosexualitate, daca am fost vaccinata vreodata in viata, daca am dat sange, am primit sange, boli, tatuaje. NImic de ciroza, alcool.
4. dupa aceea m-a consultat o dr, in cabinet separat (facea doar consult, introducea fisa in calculator, lua tensiunea); s-a bagat unu in fata mea, fi-i-ar neglijenta sa ii fie😀 ; dr a ramas in suspans cand i-am zis ca am cel putin 3 vaccinuri TBC, ea ma intreba de antitetanos, eu ii ziceam de altele mai grele, dar ca am imunitate la toate bolili. Am tensiune mica, poate nu imi ia ca la ceilalti, 450gr de sange, ci pana cand zic STOP.
5. dupa ok dr-itei, m-am asezat pe pat. Cam lunga birocratia(30-40min), sa vedem actiunea, dar erau 2 dr, care faceau mai multi pasi.
6. o asistenta mi-a explicat pas cu pas ce face. A zis ca se opreste de zic eu. Decizia de a dona 450ml, maximum, se ia functie de organismul meu, asa ca pot dona si mai putin.
7. vena bucuclasa era ascunsa, pana la urma a gasit-o la cealalta mana
8. am povestit de romania si ursi si delta cu colegul de pat🙂 (el a fo in ro in vacanta, in delta, iasi, bucovina).
9. prima parte de sange a primit coduri de bare si a intrat pe 4-5 eprubete (pt boli), identic cu cel de pe carnetul meu de donator, identic cu cel de pe lunga recoltata.
10. dupa donat, am mai baut o apa cu vecinul de pat, si tipul mi-a multumit despre prezentarea despre ursii si muntii din Ro. Doar eram pregatita pt miine seara; ghinionul lor ca au afisat pe pereti (nu stiu cine) niste poze ursi grizly, prinzand peste.
Timp de recoltare propriu zisa: 10min maxim, dar vorbind cu colegul, care a povestit ce mult i-a placut Bucovina – a zburat timpul.
Prelevarea pt teste, s-a facut in timpul recoltarii. Rezultatele voi primi NUMAI daca sunt proaste.
Nu m-a intrebat daca am cosnumat alcool. In Ro e mandatory :))). Timp total, 1 ora, cel mai mult fiind alocat pt hartii. Toate echipamentele erau portabile, paturi pliante, mese pliante, tot. Nu mi-au cerut buletin. Nu m-au verificat de coasta lui Adam. Nu aveau frigider. S-au bazat pe buna mea credinta cand am declarat… Toti care donau erau slabi. TOTI. Nu mai slabi decat mine (cum vazui bashtinashii), ci slabi. Azi sunt mai slaba cu 450ml.

11 thoughts on “si…am donat sange.

  1. Ar trebui niste zaibar acum! Se pune la loc imediat!

  2. dan, daca ai, trimit sotul la noapte sa coboare spre sud🙂 Altfel, am un vin argentinian rosu.
    Ieri am cules urzici, si consumat aseara, azi dim. si am si pe deseara.
    pe de alta parte, nu ma simt obosita,chiaunita, etc. pt ca m-au lasat sa mananc inainte, si mancat si dupa, si mi-au dat o apa direct in mana, dupa ce eliberai patul.

    Ce m-a incantat: din cele 10 paturi, erau permanent 6-7 persoane asezate (fie ca donau, fie ca isi reveneau cateva minute dupa).

  3. prin comparație cu ce am trăit eu aici în Românica, ce spui tu acolo e basm cu extratereștri; sîntem un popor aparte, ce mai …

    • tocmai de aceea am scris, doctore, impulsionata de experienta ta.
      Acest proiectel a fost organizat rapid, cu minimum de posibilitati. Cat am asteptat, am privit pe langa mine. 2 paravane imprumutate si un birou si un laptop sa am un private meeting cu dr-ul, care a vb f. incet; niste scaune….pliante, ce aveau atasate mici tavite rabatabile, sa pot completa pe ele hartiile; paturile de donat erau pliante, grupate cate 2, pt stangaci/dreptaci; eu am intins stanga, ei mi-au cerut mana dreapta; asistenti de diferite natii si varste dar toti vorbeau f. frumos!!! (cel putin 2 erau de origine marocano/algeriano/tunisiana etc). Vorbeau putin intre ei, dar isi cunosteau locul, pasii, se completau; se verifica fiecare pas de catre asistenti de 2 ori. Practic, astia isi visau protocoalele, dr-ul nu facea decat o discutie cu mine si dadea OK, FAILED. Ba eu cred ca ar fi putut nici sa nu fie nevoie de doftor, ci unul pt situatie critica si intervenit.

      SI F.MULTA LUME!Aveau lista cu programari pliina!

      ce nu pricep domnle, cum dadeau un pepsi cola inainte de donare. la naiba, asta ajunge la copii,prematuri, etc. In juma de ora, ajunge ala in sange…eu am decis sa beau o apa.

      P.S. Nu mi-au testat inainte hemoglobina. Nici de grupa sanguina nu m-a intrebat. Si nici de alcool. Asta cu alcoolul ma intriga🙂

  4. Au fost si la noi la serviciu campanii si m-a bucurat sa vad ca multi donau. Atat de multi, ca nu au avut suficiente recipiente sa stranga sangele … (si asta in conditiile in care pe unii ne-au refuzat ca nu indeplineam conditiile de greutate, hemoglobina, etc)

    Felicitari, e un gest super!

  5. mai adaug un exemplu. Vorbeam aseara cu verisoara mea din Tulcea care a organizat de 5 decembrie, ziua sangelui, o donatie colectiva. A adunat 50 de tineri care voiau sa doneze, a fost cu 1 sapt inainte sa vb cu doctorita de la donari, si aceasta i-a zis: maxim 40 persoane putem prelua. Pe 5 decembrie s-a dus cu ei, si varianta doctoritzei s-a schimbat: numai 30 de persoane pot dona, nu avem unde stoca sangele.

    Am mai gasit pe un blog, un tip care a reusit sa doneze. 4 ore a stat in centrul din Victoriei. I-a plimbat din cladire in cladire, i-a alergat si strigat la grup, pus sa completeze hartii dupa donat. E normal sa dea zi libera de la serviciu pt asa ceva. Eu am facut totul in timpul programului de munca…

  6. Nu stiam ca este atat de greu sa donezi sange si mai ales ca necesita atata hartogarie. Mie mi-a trecut prin cap sa ma fac donator de organe, dar a ramas la stadiul de gand-licurici, nu m-am interesat de asa ceva.

  7. eu am avut 3 hartii de completat. Scrise pe o parte si cealalta. Prima cu informare la adresa mea, ce riscuri implica, ce riscuri nu implica, care sunt efectele secundare, ce probleme pot aparea, cum sa ma comport urmatoarea perioada.
    A2a si a 3a au fost chestionare, prin care s-a demonstrat daca sutn sau nu capabila sa donez. Adica sa nu fi avut HIV, sifilis, TBC, hepatite B sau C, sa nu fi avut operatie in ultimile 6 luni, sa nu fi suferit interventii cu ace de cateva luni neautorizate (tatuaj, piercing, acupultura, stomatologie), ce probleme medicale am, ce medicamente am luat, ce alergii am, etc. etc. etc. ; greutatea (e un prag minim, de 50kg respectiv 60kg), plus inaltimea le-am dat pe propria mea raspundere, tensiune, daca in ultima sapt am avut febra iar nu pot dona etc.
    Sangele acesta va fi testat, dar nu pt toate bolile ci pt cele mai grave. E destul de riscant, si ca donator trebuie sa fiu constient sa declar totul, sangele ajunge la o pers. cu nevoi grave, sau un copil prematur – asa ca trebuie o anumita moralitate si constientizare.

  8. Am donat si eu o data impulsionata de ideea ca si mie mi-au donat altii cand am avut nevoie, dar nu ma mai primesc la donare, sunt prea slaba dupa standardele lor.

Leave a Reply

