arakelian

lumea mea, si-a altora.

intre 2 lumi

16 Comments


despre emigranti.

In Romania, oamenii erau invidiosi. Gaseau ei ce motive: mai frumoasa, mai descurcareata, mai desteapta etc. Am simtit asta pe pielea mea cand un mosulica mi-a zis in Bucuresti, ca “voi moldovenii veniti sa luati serviciile celor de aici, si lucrati pe bani mai putini si ore suplimentare”.
La 2000km, o romanca focoasa imi atrage atentia: “romancele is mai frumoase ca bastinasele, mai destepte, invata limba, invata sa se integreze, isi fac singure menajul si coafura si manichiura. NORMAL ca toate bashtinashele ne invidiaza!!!” . Care e diferenta? pt unele persoane, e greu sa se simta tratate prost doar pt ca sunt romance. pt celelalte obisnuite cu asta… inca un scuipat, ce mai conteaza?
Dar asta e specific fiecare comunitati, nici bacauanii nu au iubit chinezoaicele ce venisera la fabrica de confectii.

16 thoughts on “intre 2 lumi

  1. Eram convinsa ca invidia (in forma aceasta extrema) exista doar la noi. Ma scoate din pepeni sa vad cum se intuneca unii la fata cand aud ca altii o duc bine (asta indiferent de cum o duc ei). Deci exista si pe acolo …

    • desi la scoala am fo educati ca romanii sunt buricul pamantului, nu am inventat noi multe lucruri🙂. Nici macar invidia. Dar rasismul mi se pare ca ee mai mare la romani.
      Pe de alta parte, eu sunt intr-un oras cosmopolit, un amalgam de zeci de tipuri de oameni, asa ca toleranta e mult mai mare.

      • De cîtă vreme ești în orașul acela cosmopolit?

      • zdrangule, sunt o prospatura a orasului, de nici 1 an. Mai avansez, experimentez. Inca compar, inca analizez, etc

      • Mai vorbim cam in vreo 10 ani, sa vedem cum e cu toleranta🙂

      • dada, mai vorbim. Oricum, in orasul asta sunt f. putini bastinasi; majoritatea sunt ca mine, si asta conteaza enorm.

      • Da, in orasul acela si poate din cauza numeroaselor birouri europene de acolo. Numai ca Belgia are o istorie complicata care iese la iveala din cind in cind, mai ales atunci cind banul se subtiaza pe alocuri🙂

      • iliuta, pe tema asta am discutat azi cu un coleg bastinas neaos de vreo 2 generatii. De jur imprejurul lui ieram 4 romani, 1 marocan, 1 spaniol si inca 1 coleg de nu stiu ce natie (pt impresionare). Si a zis asa: cat omul lucreaza, nu ii pasa, nu se intersecteaza cu ei, nu il afecteaza. Cand incep sa ceara – s-a terminat toleranta.
        Oricum, la angajari firmele locale incurajeaza evident bastinasii, si ce am vazut clar, este un nationalism bine infiripat.
        Sunt constienta ca regula primul venit, primul iesit exista in sociologie inainte de aparitia stivei.

        Oricum, situatia mea este complet diferita de a majoritatii, pt ca sunt intr-un oras cosmopolit. Am mai zis asta?🙂

      • Si atunci de ce mama naibii, imediat ce iesi din Mbruxeles, in tren nu mai scrie frumos in doua limbi, ca pina atunci, ci numai intr-una, chineza lor flamanda, din cauza ca s-au apucat romanii si marocanii sa ceara prea mult ?🙂

      • deci sa iti explic. Belgia are 2 regiuni: Valona si Fladra. In valonia e lb franceza oficiala, iar in Flanda, flamanda. Ar mai fi si cea germana dar e mica de cateva sate si tace, eu nici nu am fo acolo. Adicalea, oficialitatile isi scriu in limba lor in regiunea lor pt ca au voie. Ei, Bruxelles e special. De ce? capitala mare, ok , dar e fix in mijlocul Flandrei! Dar s-a umplut de… vorbitori de franceza. Si nu de la marocani si romani, ci de la EU, NATO, multi nationale etc etc. De fapt, limbile vb in Bruxelles sunt (in functie de procentaje, nu mai am cifre dar e cam asa ceva ) engleza, franceaza, germana=flamanda cam la fel. Asadar, au decis sa scrie in fr si nl toate denumirile. Practic, e o enclava in mijlocul Flandrei. Ba mai mult, flamanzii la scoala invata: (am studiat programa la o scoala flamanda): limba lor 5 ore pe sapt, 3 engleza 2 franceza.
        Sa vezi ce drama au 2-3 romani cunoscuti care se plang ca la cativa km nu vrea domn’le ala sa vb cu ei in franceza.

        Stii de situatia politica . S-ar fi separat politic de mult daca…nu ar fi BRILIANTUL, minunea, interesul maxim: Bruxelles. Care e evident francofonizat, dar in mijlocul… flamanzilor. Si are cifra de afaceri imensa🙂

        P.S. am cunoscut flamand ce nu vb bine fr. Am cunoscut fr care nu vb deloc flamanda si nici nu vrea.

      • Deci sa iti explic: cunosc foarte bine povestea. Vroiam doar sa zic ca nationalismul (si rautatea in general) sint peste tot, numai ca uneori, din cauza educatiei (si a conditiilor economice favorabile), trebuie sa adulmeci mai bine ca sa le simti mirosul fetid.

  2. Te-ai putea gandi ca intoleranta, sub formele ei diverse, are radacinile adanc infipte in comunism. Eu as zice ca tine doar de individ, de caracter, sau de lipsa lui mai degraba.

  3. Fetelor,fetelor,hai sa va spuna un mascul cum sta treaba:ORICE romanca trezita din somn care isi da cu mana putin prin par este mai frumoasa de cel putin 14 ori decat ORICE spanioloaica de aceeasi varsta dupa o ora de machiaj!Pe bune si gara misteaux. AM ZIS!

    (la conceperea acestui raspuns nici un sot nu a fost amenintat cu facaletul sa scrie de bine despre femei.daca apar manifestari neplacute adresati-va manuitoarei facaletului)

    PS:nu am vrut sa intru in subiectul cu toleranta,moldovenii sau bucurestenii,ca intram in voi si ieseam maine 🙂

  4. Evident,am vrut sa zic “fara misteaux”.Mi-a luat-o taxtatura inainte… 😉

    • deci facaletul a fost inventat de o moldovianca! :)))
      Cum am mai afirmat, sunt absolut convinsa ca societatea moldoveneasca e putin diferita: e pur matriarhala.

      Cat despre romancele frumoase, e un paradox : cu cat tarile sunt mai sarace, cu atata femeile is mai fumoase. O vazui explicit in ultimul timp: est europencele le identifici IMEDIAT!! In plus, fata de bastinase, se aranjeaza mult. Parul, pielea, haine, posete, machiaje/creme/cosmetice, sa nu mai zic de cure de slabire – sunt componenta importanta in viata unei est-europence incepand cu adolescenta. La bastinase, asta apare…ceva mai tarziu: adica vazui sa alerge tipe de 40 ani dar nu mai devreme (banui ca incep sa isi acorde atentie dupa ce copiii is suficienti de mari)

  5. ce-am observat eu in us si canada, est-europencele sunt intr-adevar mai machiate, au unghiile vopsite (eventual in rosu), sunt de multe ori obosite/surmenate/stresate si vorbesc tare. aaa, si au parul vopsit in rosu’.
    o fi bine, o fi rau… :))

    eu cred ca asta cu frumusetea romancelor e un fel de zicala populara, la fel ca cea cu romanii cei mai virili. nu ca n-am fi frumosi si virile( he he)… sa ma scuzatz daca…🙂

    cat despre invidie, asta e universala si e proprie persoanelor blazate, care in loc sa faca ceva pentru ele, isi plang de mila aratand cu degetul. si e cu atat mai prezenta, cu cat exista mai putine posibilitati/oportunitati de punere in valoare individuala.

Leave a Reply

