arakelian

lumea mea, si-a altora.

mama ei de tigara

7 Comments


m-am angrenat intr-o discutie amicala contradictorie cu un fumator, pe tema…evident fumat.
Exemplu meu mirific a fost: iaka in NewYork- mare oras, mari oameni🙂 au dublat taxele si bagat restrictii si ban-uri iar in final au redus procentul de fumatori la 13%, deci injumatatit fata de restul americii, unde este cam 25% din populatie. Contraargumentul suprem de fumator a fost:
pai cu gaura in bugetul NY-ului…de milioane de dolari taxe pe tigarile care nu se mai vand..ce facem?. Fals. Nu e nicio gaura. Oamenii nu mai dau acum foc la bani, ci ii cheltuie pe altceva (nici macar nu fac depozite in banca, cifrele arata fostii fumatori nu devin mai economi, multi isi transfera cheltuielile in alte segmente, compensand)

Dintre efecte secundare pe termen lung:
-oamenii apeleaza mai rar la medici si urgente, si se imbolnavesc mai rar de viroze, raceli respiratorii
(se simte la sistemul public de sanatate, in sistemul privat medical)
-nr de imbolnaviri de boli cronice respiratorii, si de incapacitati de munca scade – iar o usurare pt sistemul social.
-incidenta bolilor grave, gen cancer pulmonar, tuberculoza, bronho-infectii respiratorii etc. scade (asta va fi evidenta peste un timp) – pt ca prezentul este sustinul de fumatorii de acum 10-20-30 ani, deci probabil efectele astea se vor vedea peste ceva ani.

Pe langa amanuntele mult discutate: bani, sanatate, rezistenta plamanilor la efort, mirosul hainelor, Romania are inca 40% fumatori. Cica e criza.

(p.s. si nu cred ca New York-ezii sunt mai nervosi acum decat romanii).

7 thoughts on “mama ei de tigara

  1. Taica-miu nici nu vroia sa auda cand ii spuneam sa se lase, cica fumeaza de la 17 ani si vin eu acum sa-l invat sa se lase … S-a lasat dupa ce era sa-l pierdem, acum vreo 2 ani – plamani facuti muci. Acum s-a apucat de Internet, toata ziua scormoneste dupa fel de fel, e tipul enciclopedie, ii place sa stie de toate.
    Rar se lasa un fumator pentru ca ii aduci argumente logice; eu am incercat (de ex cu Musti) si nu am obtinut decat nervi macelariti. Nervii mei, adica🙂

  2. ce-aveti dom’le cu tigarili? :-p
    e bune tigarili.

    deci io m-am lasat cu tigari de la marmacie. scumpe dar utile. miroase a paie dar in 2-3 saptamini scapi. de fapt abia dupa un an iti trece pohta de tiutiun.

    lu’ musti fai pofta de fructe. fumatorii nu maninca fructe. fa-i in sic. na na. io maninc fructe si tu nu. sic!

  3. Nu m-am uitat dupa statistici, dar zice-se ca fostii fumatori se ingrasa, pentru ca inlocuiesc tigarile cu tot felul de bombonele-deh, reflexul dispare greu. Cum ar veni, schimba putin patologia-trec de la boli date de gudroane, la chestii asociate obezitatii.

  4. arakelian, excelente argumente!

    eu am reusit sa ma las de fumat ajunsa in Canada(dupa 10 ani), unde tigarile erau scumpe, nu aveai voie sa fumezi nicaieri inauntru(chiar daca erau -35C) si in plus pentru ca aproape toata lumea e antifumat. plus ca incepusem sa tusesc.
    n-a fost usor, dar a fost bine!🙂

    eu nu m-am ingrasat(mi-era foarte teama de asta), am inceput sa fac sport si sa mananc multe fructe. curand am si vazut efectele pozitive: pielea mi s-a curatat, am inceput sa am tonus muscular, n-am mai tusit nici in ziua de azi, nu m-am mai imbolnavit iarna, etc.

    habar nu am cum e cu patologia obezitatii, stiu doar ca zaharul(carbohidratii) e si el “addictive”, daca pricepi asta cand te lasi de tigara si nu numai, esti salvat de inca o nenorocire a lumii “civilizate”.

    o sa radeti, dar mi-ar placea sa-i pot ajuta si pe altii sa se lase, sa le dau increderea ca sunt capabili si ca viata lor nu se poate schimba decat in bine, dupa. oricine poate, trebuie doar sa vrea cu adevarat!

  5. Claudiu, nu am stiut ca ai fumat!!

    whatever, o amica mi-a zis cum s-a lasat de fumat: nu cu argumente logice. Ea a auzit ani de zile aceste argumente, de la prieteni, familie, medici, carti de psihologie, le dadea dreptate dar dependenta nu trece prin zona logica a creerului. Intr-o zi a decis: POT, aici pun punct si si-a continuat viata pe langa tigari. Problema care a remarcat-o ea (si argumentata de carti psihologice) este: multe persoane fumeaza din rutina/dependenta. Ei, acele persoane vor transforma alt lucru din viata in… obsesie – a se vedea mancatul/alcoolul etc.

    Cora, nici nu e cazul de discutat si analizat argumentele clasice. Cu morala nu facem nimic. De ce? pt ca au fost aplicate, si …. evident, nu functioneaza. Atat ca pe un om care se plange ca nu am bani dar fumeaza, nu il mai crede nimeni. Inclusiv nu il crede la serviciu. Si da, consider ca persoanele fumatoare trebuie discriminate: tot ai bani si timp sa ii arunci pe tigari, atunci poti sa iesi si afara la -35 gr, pt viciul tau🙂
    P.S. aici un pachet de tigari costa cat… 2 gaini.

  6. La fiecare ora, in Romania este diagnosticat un amarat cu cancer la plamani, care are in plus sanse minime sa mai prinda urmatorul Craciun, si tot la fiecare ora este inmormantat altul, tot de cancer la plamani:
    http://camarasdelumini.wordpress.com/2011/11/22/cancerul-la-romani/

  7. nu stiam sa fie asa de dura statistica in Ro.
    Se poate si mai rau: in fiecare zi, un copil este expus la fumul de tigara. Carnea afumata rezista toata iarna. Plamanii insa…

Leave a Reply

